Az első kongresszust tartjuk most ebben a régióban, amely annak köszönhető, hogy a kelet-európai piac exportjelentősége a dió és szárított gyümölcs kivitelben igen meghatározóvá vált az utóbbi időszakban – mondta Jack Mariani, az International Nut and Dried Fruit Council (INC) elnöke budapesti sajtótájékoztatóján. A május 19-i eseményen a szervezet vezetősége ismertette a jubileumi XXX. World Nut and Dried Fruit kongresszus háromnapos budapesti programját, de szó esett a hazai diótermelésről is.
A világ egyik legjelentősebb nemzetközi termelői és kereskedelmi szervezet, az INC elnöke, Jack Mariani a sajtótájékoztatón elmondta: a térség exportjelentőségén túl a hazai EU-s elnökség miatt esett választásuk Budapestre, ahol három napon keresztül tanácskozik a csaknem ezer résztvevő. A világ legnagyobb, héjas gyümölcsöket (dió, mogyoró, mandula, stb.) és szárított gyümölcsöket előállító gyártók, termelők, nagykereskedők, kutatók a világ 50 országából érkeztek, hogy a szakmát érintő kérdéseket megvitassák.
A gazdasági válság ellenére igen jelentős növekedésnek indult a dió és a szárított gyümölcsök iránti érdeklődés, amely annak is köszönhető, hogy nagyon egészségesek – fejtette ki Pino Calcagni, a Besana Group és a Freshfel elnöke, az esemény társszervezője. Az Európai Bizottság mezőgazdasági biztosának főtanácsadója szerint e termékek előnye – az egészségre gyakorolt pozitív hatásaikon túl –, hogy könnyű tárolni és szállítani, egész évben elérhetőek, a gasztronómiában pedig könnyedén párosíthatóak más alapanyagokkal.
A kongresszus Budapestre hozatala nagyszerű elismerése annak a nemesítői, termelői és kereskedelmi tevékenységnek, amely a magyar diót a világ élvonalába emelte, és jelentős új telepítéseket eredményezett – mondta Bognár Károly. Az INC hazai nagykövete, a Garten Kft. ügyvezető igazgatója, a Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács korábbi elnöke a hazai diótermelést elemezte beszédében. A szakember szerint hazánk számára a legalkalmasabb héjas gyümölcs a dió, melynek termelése a II. világháború idején volt a csúcson, hozzávetőleg évi 30 ezer tonnával. A 90-es évek közepére a diótermelés mennyisége 3 ezer tonnára esett vissza, ám az elmúlt évek telepítései miatt – köszönhetően az állami támogatásnak is – 6 ezer tonna fölé emelkedett – folytatta. A szakember a következő öt esztendőben a mennyiség megduplázódását várja, szerinte ugyanis a dió a legpiacképesebb hazai frissárú, a jelenlegi 1000 tonna éves exportjával, mely mintegy 3 millió euró értéket tesz ki.
A dió újrafelfedezése a szakember szerint a termelés gazdaságosságának köszönhető. Hozzátette: a hazai dió fő erényei a koraiság – a magyar dió szeptember közepén jelenik meg az európai piacokon, amellyel megelőzi európai és tengerentúli versenytársait. Azért is veheti fel nehezen a versenyt egy külföldi termelő a magyarral, mert a hazai dió mérete kiemelkedő, így a prémium kategóriába esik. Mindezek miatt mondhatom, hogy a magyar dió méltán kerül a külföldi szupermarketek legfelső polcaira – emelte ki a szakember.
A XXX. World Nut and Dried Fruit kongresszust május 20-22 között rendezik meg Budapesten. A rendezvényen tudományos előadások, valamint élelmiszerbiztonságról, agrársztenderdekről, egészségi hatásokról szóló szimpóziumok lesznek. A kongresszuson a dió és a szárított gyümölcsök egészségre kifejtett hatásairól, a dió, a mogyoró, a mandula, a pisztácia piaci helyzetéről fognak értekezni a résztvevő felsővezetők. A rendezvényen számos témában – mint például a dió és a gasztronómia együttműködése, vagy a nemzetközi szupermarketláncok szerepe – tartanak kerekasztal beszélgetéseket.
A kongresszus fontosságát mutatja, hogy azt Fazekas Sándor vidékfejlesztési miniszter nyitja meg.
AGROLINE