A Tesco, az Auchan, a Spar, a Penny Market, a CBA, a Cora és a Match ellen is bejelentést tett a hatóságokhoz az idén a Tej Terméktanács (TT) a tejtermékek kifogásolható forgalmazása miatt – tudta meg az agromonitor.hu. A TT több mint harminc áruféleségnél valószínűsítette, hogy az élelmiszerláncok az értékesítéskor megsértették a jogszabályi előírásokat. A hatósági eljárások az esetek többségében megindultak, és jórészt ma is tartanak. A terméktanács gyanúja szerint az üzlethálózatok a tejtermékek nagy részét beszerzési ár alatt forgalmazták, de előfordult szabálytalan jelölés, minőségi hiányosság, rossz termékbesorolás és fogyasztókat megtévesztő értékesítés is. A hatóságok az élelmiszerláncokra 2009 óta csaknem 160 millió forintos bírságot szabtak ki a tejtermékpiaci kereskedelmi anomáliák miatt. Elsősorban az importból származó, különféle sajtoknál és ultra magas hőmérsékleten kezelt (UHT) tejeknél bizonyosodott be, hogy az üzlethálózatok a termékeket beszerzési ár alatt dobták piacra. A TT tapasztalatai szerint a külföldi trappista sajtok rendszeresen 1100 forint körüli kilónkénti árakon jelennek meg a boltokban, miközben a hazai termékek reális fogyasztói ára 1500-1600 forint között mozog. Ugyanakkor továbbra is jellemző, hogy egyes uniós tagállamok saját belpiaci feleslegeiken akár veszteségek árán is igyekeznek túladni más tagországokban.
A bejelentések 90 százalékában a Tescónál és az Auchannál gyanította a terméktanács, hogy az üzletláncok nem tartották be a jogszabályi előírásokat – közölte az agromonitor.hu-val Bakos Erzsébet, a TT szakmai koordinátora. A szervezet a beszerzési ár alatti értékesítések kapcsán a Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatalhoz (MgSzH), más esetekben – például a rossz termékbesorolás, a szabálytalan jelölés vagy a minőségi kifogások miatt – a megyei kormányhivatalok élelmiszerlánc-biztonsági és állategészségügyi igazgatóságaira tett bejelentéseket. A TT tavaly november óta összesen hét élelmiszerláncnál, a Tesco és az Auchan mellett a Sparnál, a Penny Marketnél, a CBA-nál, a Coránál és a Match-nál vélelmezte, hogy a tejtermék-forgalmazásnál megsértették a jogszabályi rendelkezéseket.
A terméktanács a közelmúltig összesen 32 terméknél fedezett fel visszásságokat. A legtöbb szabálytalanság a sajtoknál – különösen az importból származó trappista termékeknél – fordult elő, de a külföldi UHT tejeknél, tejfölöknél, krémjoghurtoknál és tehéntúróknál is adódtak hiányosságok. A szervezet gyanúja szerint a bejelentett sajtok és UHT tejek beszerzési ár alatt kerültek a polcokra, míg más termékeknél további jogsértések merültek fel. Így például egy Csehországból származó tejfölt „magyar recept – nemzetközi minőség” felirattal forgalmaztak, és ez a TT szerint alkalmas volt a hazai termékek „devalválására”. További szabálytalanságként egy lengyel krémjoghurtot magyar zászlóval értékesítettek, egy
Németországból származó tehéntúrónál pedig a rossz jelölés és a nem megfelelő besorolás volt a kifogás tárgya. A termék megnevezése ugyanis félzsíros tehéntúró volt, holott a feltüntetett zsírtartalom alapján legfeljebb zsírszegény, vagy sovány túrónak minősült volna.
A bejelentések többségében a hatósági vizsgálatok megkezdődtek, és jórészt még ma is tartanak – mondta a szakmai koordinátor. A statisztikák szerint a hatóságok a láncokra 2009 októbere és 2010 szeptembere között összesen 100 millió forint bírságot szabtak ki a tejtermék-forgalmazás szabálytalanságai miatt, tavaly november óta pedig a láncok további 58,5 milliós büntetést kaptak. Ez utóbbiak közül az Auchannak két részletben 47,2, a Tescónak 11,3 millió forintos bírságot kellett fizetnie.
Az importból származó UHT tejek mellett főként a külföldi trappista sajtok fejtenek ki árletörő hatást a hazai piacon, mert többnyire irreálisan alacsony árakon jutnak a polcokra. Az üzletláncok a behozott trappistákat általában 1100 forint körüli kilogrammonkénti árakon kínálják, de ez – a 92-93 forintos év eleji uniós átlagos tejfelvásárlási ár és a legalább tíz literes kilónkénti alapanyag-felhasználás alapján – legfeljebb az áfával növelt önköltségnek felelhet meg, vagyis például az érlelési, csomagolási és a szállítási kiadásokat nem tartalmazhatja. Ezért az olcsó import jelentősen zavarja a magyar előállítású trappisták értékesítését, mivel a hazai termékek normál kilónkénti ára 1500-1600 forint között mozog.
A nyomott árú külföldi sajtok itteni megjelenéséhez hozzájárul, hogy az egyes tagországok keményen védik saját tejpiacukat. A tejipari vállalatok arra törekednek, hogy termékeiket belpiacukon megfelelő árakon értékesítsék, a feleslegeken pedig hajlandók olcsón túladni az ottani árletörő hatás megelőzése érdekében. Ha termékeik 80 százalékát megfelelő eredménnyel értékesíthetik, a fennmaradó 20 százalékot „nullszaldós eredménnyel” vagy akár veszteségek árán is hajlandók értékesíteni más tagállamokban, így Magyarországon is.
AGROMONITOR