A GfK Hungária tanulmánya szerint a pékárukból forgalmazott érték tavaly mintegy tizedével nőtt – ám nem a fogyasztás növekedése, sokkal inkább az átlagárak emelkedése okán. Az árbevétel több mint kétharmada a kenyérfélék vásárlásából ered, ötödét adja a zsemle és a kifli, és csak alig tíz százaléka származik az egyéb péksütemények értékesítéséből.
A pékségek tapasztalatai szerint egyre nagyobb az igény az előre fölszeletelt kenyerek iránt. Továbbra is jellemző, hogy inkább az ár, mint a beltartalom a legfontosabb szempont a választásban.
– Továbbra is kevésbé a korszerű és egészséges termékek uralják a piacot, inkább az olcsó pékárut, kenyeret keresik a vásárlók. Ebben pedig árban a saját sütödével rendelkező kereskedelmi láncok diktálnak. Mi az utóbbi időszakban tönkölybúzával, illetve zöldfűszerekkel készült, valamint nosztalgia termékeket dobtunk piacra, de csak ezekből nem lehet megélni, hiszen ez egy kis szegmens, néhány százalékos a hazai fogyasztásban – mondta el tapasztalatait Nagy Lajos, a HESI Kft. ügyvezető igazgatója.
A mostani, harminc százalékos alapanyagár-emelkedés megviseli a sütőüzemeket, a kereskedelem pedig egy jó ideig visszaveri az áremelési törekvéseket. Ilyen időszakban nem túl nyereséges az ágazat sem, ezért nem sok újdonságot dobnak piacra a cégek. Nehezíti a helyzetet, hogy a kereskedelmi láncok egyéves szerződéseket kötnek beszállítóikkal, így a szakmabelieknek előre kellene látniuk, hogyan alakulnak addig az árak, hiszen a kialkudott összegen később nem változtathatnak. A kis pékségeknek sincs könnyű dolguk, hiszen a nyomott árak miatt az ő forgalmuk is csökken. A kovászos technológiát alkalmazó, magas munkaerő igényű termékeket előállító üzemek komoly hátrányba kerülnek.
Nagy Lajos elmondta, a cég idei eladásai tavalyhoz képest növekedtek, az eredményességnek azonban javulnia kell.
– A következő év végéig lehet még pályázni az Új Széchenyi Terv forrásaira. A szakmában mindenki előre gondolkodik, s arra törekszik, hogy ezt kihasználja. A jövőt, a talpon maradást az biztosíthatja, hogy a műszaki fejlesztési pályázatok, valamint az innovációs, gyártmányfejlesztési tenderek segítségével fejlesszük vállalkozásainkat – tette hozzá a vállalatvezető.
AGROLINE