A kérdésre az USA-ba kell utazni, s a borkiméréseknél, éttermeknél kell érdeklődni a válaszért. Nem másról, mint a speciális magyar borokról van szó, mint az Irsai Olivér, a Juhfark, a Furmint, vagy éppen a Kékfrankos. Legutóbbi számában a vezetői amerikai üzleti napilap, a The Wall Street Journal számol be boraink ottani sikeréről.
Magyarországon forradalom van. Nem máshol, mint a pincékben, borászatokban. Ennek köszönhetően a több száz éves hagyományok feléledtek, az itteni borok valódi különlegességnek számítanak. A térségből még szlovén és horvát borokat említ legutóbbi számában a The Wall Street Journal. S mindezt személyesen is megismerhetik az amerikaiak, ráadásul otthon. Több élelmes szakember ugyanis éttermében, boltjában kínálja e kelet-európai termékeket.
S a közönség egyre inkább felfedezi e borokat, még akkor is, ha nem tömegesen vásárolják azokat. A lap szerint New Yorktól Los Angelesig az amerikai borágazat számos vezetője az utóbbi években szinte belehabarodott az olyan nyelvtörő borokba, mint a Furmint, a Kékfrankos, a Juhfark és a Pošip. Magyarország, Szlovénia és Horvátország ma már nem politikai elmaradottságáról, hanem kiemelkedő bortermelő kultúrájáról ismert – fogalmazott a szerző az újság hét végi Étel-ital szekciójában.
A cikk a térség fantasztikus borai között említi a 2008-as Apátsági Pannonhalmi Tricollist, amelyet három szőlőfajta házasításával állítanak elő. A száraz fehér bort New Yorkban, az újonnan nyílt közép-manhattani Ardesia bárban is ajánlják a vendégeknek. Az MTI által szemlézett cikkhez csatolt egyik képen a Los Angeles-i Lou bárban Magyarország vezető vörös fajtáját, a Kékfrankost szolgálják fel. A New York állambeli Southfoldban a North Fork fogadó borigazgatója több, Amerikában kimondhatatlan nevű, ismeretlen magyar bort kínál, közöttük az Irsai Olivért. A híres New York-i Hearth étterem társtulajdonosa, aki az ismeretlen fajták szószólója, egyebek mellett a Juhfarkot népszerűsíti.
A magyar, horvát és szlovén borokra specializálódott, hét éve működő Los Angeles-i Blue Danube vállalat alapítója, Frank Dieter elmondta: a vásárlók néhány éve még a „keleti blokk ócskaságainak” tartották a borait. Dieter azonban az utóbbi években sok partnerét meggyőzte, hogy kiváló borokról van szó. A lap szerint kisebbfajta forradalom ment végbe, a szakértők felfedezték a térség borait, ahol a több száz éves borászatokat „végül modernizálták”.
SZABADFÖLD