Kedvező előjelekkel közeledik az édességek húsvéti szezonja. Általában ugyanis a csokoládé piaci pozíciója erősödött az elmúlt két évben. Hasonlóan pozitív trend jellemzi a húsvéti édességek mintegy 2,7 milliárd forintos kiskereskedelmi forgalmát, állapítja meg a Nielsen piackutató vállalat Kiskereskedelmi Indexe.
A húsvéti szezonális édességek tavalyi kiskereskedelmi eladása mennyiségben 7, értékben 22 százalékkal nőtt az előző évi ünnepi periódushoz képest. Így a csokoládéból készült tojás, nyúl, bárány, csibe, valamint az ajándék csomagok 900 tonnát meghaladó értékesítése mintegy 2,7 milliárd forintos forgalmat jelent.
Az ünnepre szánt édességek bolti eladásából 42-42 százalék jutott a nyúlra és a tojásra tavaly. (Értékben a tojás vezet a nyúl előtt, amely iránt nőtt a kereslet, a Nielsen adatai szerint). Mennyiségben a kacsát, bárányt és csibét összefogó "egyéb" szegmens 5 százalékkal részesedett. A hagyományos csomagok részaránya az utóbbi években csökken, és mennyiségben 7 százalék jutott rájuk tavaly. Hasonló a helyzet az ajándékkal kiegészített édességcsomagoknál. Mennyiségben már csak 4, értékben 9 százalék a tavalyi piaci részesedésük.
A nugátot a tejcsokoládé mennyiségben először két éve előzte meg a húsvéti édességek bolti forgalmában, és tavaly tovább erősítette vezető pozícióját.
A tejcsokoládé előretörésének fő oka, hogy a kisebb, elsősorban nugátra koncentráló kisebb gyártók egy része kevesebbet értékesített. Ugyanakkor erősödni tudott több nagy édesipari vállalat, amely elsősorban minőségi tejcsokoládékkal célozta meg a vásárlókat.
Továbbra is a piac fontos jellemzője, hogy az eladások egyre jobban koncentrálódnak a hipermarketre. Az eladott mennyiség 59 százaléka a legnagyobb eladóterű üzletekben talált vevőre tavaly; 26 százalék pedig a főleg szupermarketet és diszkontot egyesítő 401-2 500 négyzetméter közötti csatornában. A hagyományos, 400 méteres és kisebb üzletek mindössze 15 százalékkal részesedtek a húsvéti édességek eladásából a tavalyi szezonban.
MARKETINGINFO