Címlap

Bejelentkezés


Az importpaprika csípi a hazai termelők szemét

Rovat(ok):

PAPRIKA

Egyre kevesebben termesztenek fűszerpaprikát hazánkban. A magyar paprika már nemcsak a spanyol paprikával nem állja a versenyt, de az olcsóbb kínaival sem. A magyar termék térnyerését hozhatja el, hogy a tervek szerint az őstermelők is árusíthatnak 2010-től fűszerpaprika-őrleményt a piacokon, vásárokon.

A hetvenes években Magyarországon még több mint 5500 tonna fűszerpaprika termett évente, ami a csúcsidőszakban 14 ezer hektáron termett meg. Napjainkban a termőterület ezer hektárra zsugorodott, amelyen tavaly már csak 1500 tonna fűszerpaprika termett.

A zuhanásszerűen visszaesett termesztés a feldolgozóipart a felvásárlási ár emelésére kényszerítette. A szakemberek bíztak benne, hogy ez növeli a termelői kedvet, és a termés mennyisége eléri legalább a két-háromezer tonnát, az éves magyar fogyasztás szintjét.

A magyar tulajdonú Kalocsai Fűszerpaprika Zrt. az idén a paprika mázsájáért átlagosan 12 900 forintot fizet a termelőknek, ami jóval meghaladja az elmúlt évek felvásárlási árait. A válság ellenére azért emelték a felvásárlási árat, hogy rábírják a gazdákat, ne hagyjanak fel a termesztéssel. Sok termelő döntött úgy 2007-ben, hogy nem termeszt többé paprikát, mert a gabonával kevesebb munkával több bevételt lehet elérni. A helyzet ez év tavaszára megváltozott, felére esett a kukorica ára – a gazdák egy része mégis abbahagyta a fűszernövény termesztését. Kalocsa környékén már csak mintegy négyszáz hektáron termesztenek paprikát, pedig néhány éve még négyezer hektáron piroslott a magyar arany.
A termelőknek gondot okoz, hogy a nagy kereskedelmi láncok a tavalyinál húsz-harminc százalékkal olcsóbban szeretnének fűszerpaprikát vásárolni, továbbá hogy a külpiacokon alacsonyabbak az árak, mint itthon.

Napjainkra a magyar paprika ráadásul már nemcsak a spanyol paprikával nem tudja állni a versenyt, hanem a még olcsóbb kínaival sem, amely már kiszorította a dél-afrikai s lassan a dél-amerikai importot is. A szakemberek szerint a magyar fűszerpaprikának eredetvédelemre lenne szüksége, hogy visszaszerezhesse pozícióját a magyar és a nemzetközi piacon. A magyar fűszerpaprika-piac nincs széttagolva, a Kalocsai Fűszerpaprika Zrt. mintegy negyvenszázalékos részesedésével piacvezető. A részvénytársaság a világ fűszerpaprika-termelésének két-három százalékát, a világ exportjának négy-öt százalékát adja. Éves szinten másfél-kétezer tonna fűszerpaprika-őrleményt, 350-400 tonna -szárítmányt, illetve ételízesítőt, fűszerkeveréket dolgoz fel és forgalmaz. A társaság vezetése optimista, amit alátámaszt, hogy a múlt évben a cég árbevétele félmilliárd forinttal emelkedett, bár ez elsősorban az ételízesítők és fűszerkeverékek nagyobb forgalmának volt köszönhető.

Összességében a magyar termelők némileg kiszorultak az import miatt a hazai áruházak polcairól. Ezért is örvendetes, és a magyar fűszerpaprika térnyerését hozhatja, hogy a tervek szerint a mezőgazdasági őstermelők is árusíthatnak 2010-től fűszerpaprika-őrleményt a piacokon, vásárokon.

Tarolnak az ételízesítők a hazai kereskedelemben

A kereskedelemben kapható fűszerek közül mennyiségben a legnagyobb szegmens, csaknem kétharmados részaránnyal, az ételízesítőké. Utánuk az egyfajta, monofűszerek következnek 15 százalékkal, majd az őrölt paprika 13-mal. A többi termék részesedése a kiskereskedelmi forgalomból négy százalék alatt marad. Sorrendben: húsfűszerkeverékek, pácok, nemzetközi majd, a magyaros, a saláta- és a grillfűszerkeverékek következnek – állapítja meg felmérésében a Nielsen piackutató. Legdrágábbak az egyfajta fűszerek. Súlyozott fogyasztói átlagáruk tavaly február-márciusban kilónként 3945 forintot tett ki, s 11 százalékkal, 4361 forintra nőtt, miközben a fűszerkeverékek átlagára 4016-ról csak 4054 forintra. Egy kilogramm őrölt paprika tavaly február–márciusban átlag 2589 forintba került, az idén már 2961 forintba. A bolti eladás eltérően oszlik meg az üzlettípusok között. Legkevésbé az őrölt paprika eladása koncentrálódik: a négyszáz négyzetméteres és kisebb, hagyományos üzletek részesedése mennyiségben 38 százalék, két százalékponttal kisebb, mint egy évvel korábban. Legkoncentráltabb a grillfűszerek forgalma. Ez az egyetlen szegmens, ahol a hipermarketek részesedése nagyobb, mint a szupermarketeké és a diszkontoké. Itt értékesítették az összes grillfűszerkeverék 71 százalékát.

Évi 18 milliárd forintos forgalom

A fűszereken belül a pirospaprika és az ízesítők kategóriájának kiskereskedelmi forgalma a 2008. április és 2009. március közötti időszakban meghaladta az évi 18 milliárd forintot. A növekedés mértéke értékben 11 százalék az előző év hasonló időszakához képest. A mennyiségben kilencezer tonnás bolti eladások két százalékkal nőttek.


AGROLINE