A magyar húsiparnak tőkére, piacra, valamint az egész termékpályát átfogó stratégiára van szüksége ahhoz, hogy a gazdasági válság után a magyar mezőgazdaság egyik húzóágazata lehessen - közölte a Húsipari Dolgozók Szakszervezete (HDSZ)
A szakszervezet közleményében kiemelte: a húsipar évek óta válságos helyzetben van, amelyet a mostani pénzügyi-gazdasági válság csak mélyített. Szinte valamennyi húsipari cég finanszírozási és foglalkoztatási nehézségekkel küzd. A szövetség szerint a kormány kész lenne a húsipar gondjainak enyhítésére, de nehezen tud intézkedéseket hozni egyes cégek megsegítéséről úgy, ha nincs ágazati politika, ha bizonytalan, hogy mi lesz a "tűzoltás" után. A szakszervezet minden tekintetben támogatja a munkahelyek megmentésére irányuló kormányzati törekvéseket, ha megfelelő garanciák biztosítják az állami források tisztességes felhasználását.
A HDSZ közleményében aláhúzta: a szakszervezet vezető testülete nehezményezi, hogy a hús és egyes húsipari termékek nem kerültek be a kedvezményezett áfa-körbe, ezen felül pedig kevésnek is tartja az áfa-csökkentés mértékét. A HDSZ szerint, ha a húsipari termékek kimaradnak a kedvezményes áfa-körből, ez további ösztönzést ad a feketeforgalmazóknak.
A szakszervezet úgy véli: ha az állam a válsághelyzetre tekintettel segít a gazdaság finanszírozásában, akkor célszerű, ha a termékpálya egészében könnyebbé teszi a pénzügyi forrásokhoz jutást. Emellett a tervezett 30 milliárdos garanciavállalási csomag az egész élelmiszeripar részére nagyon szerénynek tűnik - mutat rá a HDSZ.
További gondot jelent a húsiparnak, hogy a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. végelszámolással meg akarja szüntetni az Országos Húsipari Kutató Intézet Kht.-t, annak ellenére, hogy az intézet lényegében saját erőből tartja fenn magát.
A HDSZ közleményében hangsúlyozza: a húsipari munkahelyek megtartásához, az ágazat fejlesztéséhez tőke és piac kell, a szakma csak a megfelelő tulajdonosi döntések, beruházások révén szerezheti vissza régi súlyát. A jelenlegi foglalkoztatási színvonal megőrzése egy átgondolt termékpálya-politika mellett kialakuló - európai szinten versenyképes - felvásárlási árakat, bekerülési költségeket, finanszírozásra hajlandó bankokat, és hatékony vállalati gazdálkodást is igényel - teszik hozzá.
AGROTREND