Az USDA új szabályozást vezetett be a kis mennyiségben (főszabály szerint főtt készítmények esetén 2 %-nál, nyers készítmények esetén 3 %-nál kisebb mértékben) húst vagy tojást tartalmazó élelmiszerekkel kapcsolatos importengedélyek kiadásával kapcsolatban, melyről egy 2009. június 5-én Washingtonban megrendezett fórumon tájékoztatták a szakmát és az attasékat.
A változás lényege, hogy 2009. június 22-ét követően az USDA Állat- és Növény-egészségügyi Ellenőrző Szolgálata (APHIS) csak abban az esetben adja ki az importengedélyt (USDA VS Form 16-3 vagy VS Form 16-6A), ha az Élelmiszerbiztonsági Ellenőrző Hivatal (FSIS) megállapította, hogy a hatáskörébe tartozó élelmiszer-összetevő - például feldolgozott tojás a tésztában, húskivonat a leveskockában, levesporban - jóváhagyott feldolgozó üzemből származik. Maga a kötelezettség elvileg nem újdonság, mert eddig is csak jóváhagyott üzemből származó összetevőt tartalmazó készítményeket lehetett volna behozni az USA-ba (ez nem importengedély köteles termékek esetére is igaz), még akkor is, ha az a kis mennyiségű állati eredetű tartalom miatt nem FSIS, hanem az Élelmiszer és Gyógyszer Hivatal (FDA) hatásköre alá tartozik. Eddig azonban az FSIS ezt nem igazán ellenőrizte, nem is volt meg a kapacitása, most azonban egy külön részleget is felállítottak az FSIS-en belül erre a célra. Eddig az FSIS csak másodlagos szerepet játszott az APHIS és a Vámhivatal mellett, azonban most szerepét az adminisztratív eljárás során megerősítik. Az APHIS az importengedély iránti kérelmet továbbítja az FSIS-nek; az FSIS értékeli a kérelmet (jóváhagyott üzemből származik-e az alapanyag), ha szükséges dokumentumokat kér be. Az FSIS jóváhagyása nélkül APHIS importengedély nem bocsátható ki.
Előzetes információk alapján a szabályozás csak az APHS importengedélyezési eljárás esetén hozott volna változást, azonban a tájékoztatón kiderült, hogy az FSIS a nem engedélyköteles termékek esetén is megerősíti ellenőrzési tevékenységét, és ellenőrizni fogja az összetevők származását.
Mindkét esetben az importőr kötelezettsége, hogy az importengedély kiadására irányuló eljárás során, illetve FSIS kérésére egyéb esetekben dokumentumokkal igazolja az összetevők eredetét. Ilyen igazoló dokumentumok lehetnek:
* számlák, árufuvarozási dokumentumok,
* az összetevő származási országa szerinti kormányzati igazolás (például export-bizonyítvány/igazolás/engedély).
Az ilyen igazolás alapján minimálisan a származási országot és a feldolgozó üzemet be kell tudni azonosítani.
Amennyiben a beléptetésnél a hatóságok úgy találják, hogy a termék nem teljesíti a fenti követelményeket, és az importőr nem képes igazoló dokumentumot szolgáltatni, akkor az intézkedés közvetlenül a szállítmány visszafordítása vagy megsemmisítése lesz, nem fogják a határon tartani/zárolni.
Az USDA tájékoztatása szerint érdemes az importőröknek ún. ePermit rendszeren keresztül beadni a kérelmüket, mert ez jelentősen meggyorsítja a folyamatot. Az ePermit-re a www.eauth.egov.usda.gov/eauthCreateAccount.html linken lehet regisztrálni.
Az FSIS feldolgozott tojást tartalmazó készítmények esetén egyelőre néhány hónapig átmeneti időszakkal él, ugyanis az ellenőrzési eljárás bonyolult. Nem mindegy ugyanis, hogy a termék feldolgozott tojást (FSIS hatáskör) vagy egész tojást (nem FSIS hatáskör) tartalmaz. Ezt azonban az összetevők felsorolásából - tojást tartalmaz - nem lehet eldönteni. Mindez az FSIS-nek komoly feladatot fog jelenteni, amelyre valószínűleg még nincs felkészülve. A későbbiekben azonban fennáll a veszély, hogy tojást tartalmazó élelmiszereket a határon megsemmisítenek/visszafordítanak, amennyiben nincs megfelelős igazolva a származásuk.
AGROLINE