Péntek délelőtt több hazai nagyáruház előtt demonstrálnak az állattenyésztő ágazat szereplői, valamint a szakmai szervezetek és terméktanácsok. A résztvevők elsősorban az áruházi visszatérítések mérséklését várják a kormánytól. A hazai beszállítók termékei ugyanis gyakran rosszabb feltételekkel kerülnek ki a hipermarketek polcaira, mint a külföldi árucikkek.
A holnap reggel kilenc órakor kezdődő demonstráció fő helyszíne a Tesco központi raktárának (Gyál) bevezető útszakasza, valamint az alsónémedi Penny Market parkolója. Az élőállat-szállító járművekkel és hűtőkocsikkal megoldott félpályás útlezárás várhatóan másfél órán keresztül tart majd. Ezzel egyidőben az Auchan és Tesco budaörsi áruházai előtt a fogyasztókat szólítják meg a demonstrálók. Termékeik osztogatása révén népszerűsítik majd a magyar élelmiszereket, tudatosítva a vásárlókban, hogy a munkahelyek megőrzése hazai élelmiszerek fogyasztásával segíthető elő leginkább - tájékoztatta lapunkat Bárány László, a Baromfi Terméktanács elnöke.
Az áruházláncok visszatérítés címén többféle sarcot gombolnak le beszállítóikról. Ilyen a belistázási díj, a polcpénz, a marketing-hozzájárulás, sőt, a cégekkel még áruháznyitási hozzájárulást is fizettetnek. Utóbbit egy új hipermarket építésekor kell átutalniuk a beszállítóknak, gyakorlatilag "összedobva a pénzt" az új áruházra.
A demonstrálók azt várják a kormánytól, hogy ígéretéhez híven "tegyen rendet" az áruházi bónuszok rendszerében. Maximálja a visszatérítések mértékét, hiszen az élelmiszerágazat a jelenlegi összegeket már nem képes kitermelni - hangsúlyozta az elnök, hozzátéve, hogy a Baromfi Terméktanács bízik a kétoldalú megállapodás létrejöttében, ám ha nem születik megegyezés, törvényi szabályozásra lesz szükség. A terméktanács további célja az élelmiszerek húsz százalékos áfájának csökkentése, ami a jelenlegi gazdasági helyzet és a fogyasztók anyagi nehézségei miatt egyaránt indokolt volna.
A visszatérítések mértéke áruházanként és termékcsoportonként eltérő, általában tizenöt-harmincöt százalék között mozog. Ez gyakorlatilag a külföldi beszállítókkal fizettetett hozzájárulások duplája. "Azt szeretnénk elérni, hogy kiszámítható legyen az árképzés. Tudjuk, hogy a piac szabályit nem változtathatjuk meg - ez nem is áll szándékunkban. Célunk csupán az, hogy azonos feltételekkel vehessünk részt a versenyben" - szögezte le az elnök.
Ma már a kisebb városokat is ellepték a település méretéhez igazodó raktáráruházak, a terjeszkedés pedig egészen addig folytatódik, amíg a multicégek le nem fedik az egész országot. "Tisztában vagyunk vele, hogy a folyamat megállíthatatlan, a multikkal pedig nem tudunk versenyezni. Éppen ezért szeretnénk, ha mielőbb szabályoznák a visszatérítések rendszerét. A külföldi baromfitermékek aránya még húsz százalék alatt van a hipermarketekben, ám ha a jelenlegi rendszer nem változik, csökkenhet a hazai árucikkek mennyisége. Pedig a magyar élelmiszer nem rosszabb a külföldinél: nem mi kevertünk melamint a tejporba és két éve sem mi árasztottuk el lejárt szavatosságú termékekkel az országot" - emlékeztetett a szakember.
AGROLINE