Jelentős, mintegy 20 százalékos visszaesés következett be a borászatban a válság miatt az utóbbi hónapokban - jellemezte a helyzetet Varga Bálint, a Varga Pincészet Kft. ügyvezetője csütörtökön egy, az ágazat helyzetéről rendezett budapesti háttér beszélgetésen.
Ehhez Varga Péter, a pincészet tulajdonosa hozzátette: a kisebb és közepes borászatok jobban megsínylik a gazdasági válságot, mint a nagyobb pincészetek. A nagyobb vállalkozásoknak ugyanis nagyobb a mozgásterük, nagyobb anyagi tartalékokkal, és nagyobb innovációs lehetőségekkel rendelkeznek. Bár a kisebb cégek közül is vannak, amelyek az invesztícióban, a fejlesztésben látják a kiút egyik lehetőségét - erősítette meg Juhász Attila, az egri borvidéken működő Juhászvin Pincészet tulajdonosa.
A Juhászvin árbevétele ugyanis az idén, váratóan a tavalyinak a felére csökken a válság miatt. Ebben az évben a cég mintegy 120 millió forintos bevétellel számol, szemben a tavalyi mintegy 240 millió forinttal. A technológiai fejlesztést ugyanakkor nem akarják elhanyagolni, tartalékaikból korszerűsítik a pincészetet, hogy a válság után legyen "honnan elindulni" - mondta a tulajdonos.
Juhász Attila nagy gondnak nevezte, hogy a szőlő felvásárlási ára 30-40 százalékkal alacsonyabb, mint a múlt évben. Azaz a fehér szőlő kilójáért 35, a vörös szőlőért pedig 50 forintot adnak átlagosan A pincékben pedig a töltöttség mértéke 50-60 százalékos, ami azt jelenti, hogy nincs kereslet a bor iránt.
Ez utóbbi tényt megerősítette Varga Péter is, aki úgy fogalmazott, hogy cége csak mások rovására tudja piaci pozícióit megőrizni. Hozzátette: ha a korábbi években nem fejlesztettek volna, és nem költenének többet marketingre, úgy most a Varga Pincészetnél is 20 százalékos visszaeséssel kellene szembe nézni a válság hatására.
Varga Bálint elmondta: tavaly a cég árbevétele mintegy 2,5 milliárd forint körül mozgott, ami megegyezett az előző évivel. Az idén úgy számolnak, hogy a bevétel közelebb lesz a 3 milliárd forinthoz, a tavalyi mennyiség megtartása mellett. A Varga Pincészet évente mintegy 11 millió palackot értékesít.
AGROTREND